måndag 4 maj 2009

Byxor i en storlek för stort


Ibland går det lite för fort.
Idag var Lorka och pappa på inskolning på dagis. Eftersom jag insett att det i princip går åt ett par byxor så fort vi gått utanför dörren och närmat oss en sandlåda så tänkte jag passa på att sy några dagisbyxor. Lorka är nu 88 cm lång så jag behövde rita upp nytt mönster, var sååå duktig och ritade även upp samma byxa som shorts, 3/4-dels längd och en modell med lagda veck (förböjda knän). Klipper glatt till tre par byxor - två par långbyxor i jogging och ett par muddjeans - och startar overlocken.

Lork-mamman vid symaskinen:

- Hmmmm, det ser lite stort ut....
- Njae, det är nog bara för att det är en större storlek, det brukar ju bli lite förvirrat då.
- Vad overlocken funkar fint....

[ytterligare en stund senare]

- Nämen, byxorna ser verkligen stora ut...
- Tadadidada...textiltryck på tyget och på med muddar.
- Får prova byxorna när Lorka vaknat

Lorka vaken och på gott humör = lämpligt tillfälle att prova de nya byxorna. :)
Men HUUUU - de är ju heffastora!
Dubbelkollar mot mönstret - nääää - jag har ritat av två storlekar för stort, inte en storlek. Buhuuu, så himla onödigt.

Nåja, han lär ju växa i dom om något år eller så. Det hade ju varit mycket värre om jag sytt för små byxor. (De lär matcha manchesterjackan jag sydde som också blev för stor)

Om byxorna:


Turkos midjemudd, svarta (uppvikta) fotmuddar ingen idé med turkost. Det kommer bara bli solkigt och fult nedtill. Stretchdenim och tygtryck med ugglekliché från Panduro tryckt med ljusblå färg för att det skulle bli lite diskret.

1 kommentar:

Malin/malwa sa...

Som sagt, de kommer ju till nytta vartefter. Och det ger ju en anledning för Lork-mamman att sitta ytterligare en runda vid over-locken. ;)